خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/07/01 - 18:06
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عابدی در تشریح دستورکار کمیسیون بهداشت مطرح کرد:

تولید واکسن تزریقی فلج اطفال در برنامه انستیتو رازی/ واکسن ب‌‌ث‌ژ تولید داخلی با کیفیت‌تر از نمونه‌های اروپایی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از واکسن‌های تولید داخلی همچون واکسن ب‌‌ث‌ژ بسیار با کیفیت‌تر از نمونه اروپایی آن است.

حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح دستور کار امروز ( یک‌شنبه، 1 مهر ماه ) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از حضور علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ،علیرضا بیگلری سرپرست انستیتو پاستور و محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور در این نشست خبر داد و گفت: نشست امروز کمیسیون در رابطه با بررسی مشکلات موسسه‌های‌ انستیتو رازی و پاستور برگذار شد.



صادرات سرم‌های ضد زهر‌مار و عقرب انستیتو رازی



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآورده‌های انستیتو رازی، افزود: این موسسه واکسن‌های مختلف انسانی مانند واکسن ثلاث، توام ، فلج اطفال خراکی و انواع واکسن‌های ضد زهر مار و عقرب، واکسن ضد بیماری دیفتری، واکسن ام ام آر mmr(سرخک، سرخجه، اوریون) و بیش از 25 نوع واکسن طیور و دامی همراه با واکسن تب مالت را تولید می‌کنند، یکی از برنامه‌های اخیر این موسسه  حرکت به سمت تولید واکسن فلج اطفال از نوع تزریقی است، به صورت کلی واکسن‌ها و سرم‌های تولید شده توسط این موسسه ضمن تامین نیاز کشور در بعضی از موارد مانند سرم‌های ضد زهر مار و عقرب را نیز صادر می‌کنند.



 تاخیر در تولید واکسن پنج گانه پنتاوالان 



این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به فرآورده‌های انستیتو پاستور اظهار کرد: موسسه انستیتو پاستور واکسن‌های هپاتیت ب، واکسن ب‌ث‌ژ برای پیشگیری و مبارزه با سل، همچنین آنتی بادی و آنتی‌ژن‌های که مورد نیاز کشور را تولید می‌کند. اما متاسفانه واکسن پنج گانه پنتاوالان که یکی از موسسه‌ها تعهد تولید داده بود تا به امروز انجام نشده است.



واکسن ب‌‌ث‌ژ تولید داخلی با کیفیت‌تر از نمونه‌های اروپایی 



عابدی با اشاره صحبت‌های محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردر رابطه با کیفیت واکسن‌های تولید داخلی خاطر نشان کرد: واکسن‌های ایرانی کیفیت بسیار بالایی دارد و حتی برخی از این فرآورده‌ها همچون واکسن ب‌‌ث‌ژ با کیفیت‌تر از نمونه دانمارکی و اروپایی آن است. همچنین سرم‌های ضد زهر عقرب و ماری که توسط انستیتو رازی تولید می‌شود از نمونه‌های خارجی آن بسیار باکیفیت‌تر است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در این نشست  اعضای کمیسیون نظرات مختلفی مطرح کردند و دیدگاهشان را در رابطه با تقویت و حمایت از این موسسه‌ها اعلام کردند. /



پایان پیام

  • کد خبر : 262230
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار